Creating gamedev—oriented programming languages with LLVM infrastructure
The article describes usage of LLVM infrastructure to create custom programming languages, targeted at high performance game programming. LLVM (Low Level Virtual Machine) is a complex suite of tools aimed at creating compilers. The article describes individual steps of compilation process, such as lexical and semantic analysis (using tools such as Flex and Bison), creating abstract syntax tree and optimizations and just—in—time compilation to machine code. LLVM allows for both simplifying and big speed—up of performance—demanding submodules likes particle systems. Such languages can be used also for other tasks like a scripting language and even base engine language —— with C libraries support.
Links
BibTeX
@article{2011_wgk_llvm, author = {Tomasz Dąbrowski}, title = {Tworzenie języków programowania na potrzeby gier z użyciem infrastruktury LLVM}, journal = {Zeszyty Naukowe Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej, Wytwarzanie Gier Komputerowych WGK Tom 1}, year = {2011}, pages = {37-48}, isbn = {978-83-60779-12-5}, publisher = {Wydział ETI Politechniki Gdańskiej}, address = {Gdańsk}, }
Dąbrowski, T. (2011). Tworzenie języków programowania na potrzeby gier z użyciem infrastruktury LLVM. Zeszyty Naukowe Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej, Wytwarzanie Gier Komputerowych WGK Tom 1, 37-48.